• industriAll global
  • industriAll europe
  • Retun See
  • Petrol-İş Kadın Dergisi
Belgesel: Petrol-İş Tarihi

Üçüncü köprü halk için mi yapılıyor?

10 Ocak’ta ihalesi yapılacak olan üçüncü boğaz köprüsü, yaratacağı pazarla sermaye çevrelerinin iştahını kabartırken, doğa ve toplum açısından yaratacağı olumsuz etkiler bilim insanlarının hazırladıkları raporlarda tüm çıplaklığıyla görülebiliyor.
SOL HABER
04.01.2012

İstanbul Boğazı’na üçüncü köprünün yapımını da içeren Kuzey Marmara Otoyolu ihalesi 10 Ocak tarihinde yapılacak. 33 firma ihale şartnamesini incelerken bunlardan 18’i ihale şartnamesi aldı. Bu firmaların yarısının yabancı firmalar olduğu öğrenildi. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım yaptığı açıklamada ihalede başka bir erteleme olmayacağını belirterek 10 Ocak’ta yapılacağını bildirmişti.

6 milyar dolar tutacak olan, yap-işlet-devret modeliyle yapılacak olan üçüncü köprünün Şehir Plancıları Odasının raporuna göre yaklaşık 350 milyar dolarlık bir pazar oluşturması bekleniyor. Raporda üçüncü köprü konusundaki ısrarın temel dürtüsü şu şekilde belirtilmekte:

“Bu basit hesap ve ortaya çıkardığı ekonomik pazar hem 3. köprü kararının gerçek motivasyonunu hem de planlara uymayışına, şehircilik ilkeleri ve kamu yararına aykırılığına, fiziksel, çevresel ve sosyal açıdan savunulamaz oluşuna rağmen iktidar tarafından neden ısrarlı bir biçimde savunulduğunu ve yerel yönetimin (Mimar bir Belediye Başkanının) neden projeye karşı gel(e)mediğini açıklamaktadır. Özetle, 350 milyar dolarlık bir pazar, 6 milyar dolarlık bir projeden geçmektedir.”

Bilim insanları karşı çıkıyor
Oluşacak rant nedeniyle sermaye çevrelerinin iştahını kabartan üçüncü köprü projesine çok sayıda bilim insanının karşı çıkmakta olduğu bilinmekte. İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi ve TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi’nin konuya ilişkin hazırlamış oldukları raporlarda üçüncü köprünün yaratacağı çok sayıda olumsuzluğa değinildiği görülmekte.

İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi tarafından hazırlanan Üçüncü Köprü ve İstanbul Ormanlarına Etkileri Konusunda Rapor’da üçüncü köprünün ormanlar, su kaynakları, canlılar üzerinde bulunacağı olumsuz etkiler anlatılmakta.

Geçen yıldan bu yana devam eden tartışmalarda köprünün Kocaeli, Adapazarı, Tekirdağ ve Kırklareli ormanları üzerinde de etkili olacağı ve bu alanın 5000 hektar civarında olacağı iddia edilen raporda şu ifadeler yer almaktadır:

“Gerçekten tasarlanan güzergahlar üzerinde yapılan incelemelerde çevre yolları ve bağlantıları ile birlikte daha büyük çapta orman alanının yok olması ve ayrıca ormanların ve çevrenin olumsuz etkilenmesinin söz konusu olduğu görülmektedir.”

Çevre ve su kirliliği yaratacak
Raporda şu ifadelerle köprünün yaratacağı çevre ve su kirliliğine değiniliyor:

“Yine yapılması düşünülen 3. köprü ve çevre yollarda kar yağışının olduğu günlerde trafiğinin açık tutulması için önemli miktarda tuz ve son yıllarda yaygınlaşan buz çözücü kimyasal maddeler kullanılacaktır. Bu ürünlerin araçların lastiklerinden savrularak çevredeki ağaçların yapraklarına bulaşması, eridikten sonra da drenaj kanalları aracılığı ile toprağa ve derelere ulaşması da çevre ve su kirliliğine yol açacaktır.
Ayrıca, bütün otoyollarda olduğu gibi, önemli bir sorun da araç egzozlarından çıkan gazların çevreye olan etkileridir. Egzoz gazlarının bitki örtüsüne ve faunaya olan zararı göz ardı edilmemelidir.”

Çok sayıda canlı olumsuz etkilenecek
Köprü güzergahına bağlanacak yolların doğadaki canlılar üzerindeki olumsuz etkileri şu şekilde anlatılmakta:

devamı için: